lassebloggen.blogg.se

Ingen spridning på min cancer - falska förhoppningar

Publicerad 2013-12-12 17:02:00 i Allmänt,

Efter tarmoperationen såg jag ut som ett vandrande lik
Under flera månader skulle rehabilitering följa. Hade
gått ner 20 kilo. Men allteftersom månaderna gick så
blev det bättre dag för dag
 
Vid den här tiden var jag helt övertygad om att jag hade
klarat mig. Kirurgen som opererade sa till mig att jag var
botad från cancern. Tänkte inte alls på det..
 
Var tredje månad gick jag på kontroll, varannan gång i Uppsala
och  varannan gång i Västerås. Kontrollen består av
att man får dricka en kontrastvätska och sedan krypa in i en
tubliknande anordning som kallas för magnetröntgen.
Röntgen i Uppsala kallas för Pet-röntgen. Bara kameran kostar
20 millioner. Finns bara 3 anläggningar i Sverige. Uppsala
Göteborg och Umeå
 
Efter varje röntgenbesök fick jag träffa onkologen i Västerås
och allt såg bra ut. Han kollade bara att läkningen fungerade
 
Efter 18 månader fick jag tid för den sedvanliga besöket hos
onkologen. Jag satt där i väntrummet då dörren till hans rum
gled upp. Det gamla vanliga hurtiga ansiktsuttrycket fanns inte
i onkologens ansikte. Tänkte inte närmare på det. När jag hade
satt mig i besöksstolen sa han..
"Lars, jag har dåliga nyheter"
" jaså"
 
Henry slog på datorn och visade mig
"så här ser din lever ut"
Henry visade mig 3 svarta punkter av en tio örings storlek
"Det var som fan"
"vad är detta?"
"Du har 3 tumörer på levern plus en massa levermetastaser
och de är utspridda över hela levern, går tyvärr inte att operera"
 
Dom närmaste minuterna sa jag ingenting, men mina tankar
var långt därifrån. Min dator i hjärnan började arbeta för högtryck,
I helvete att jag hade någon jävla cancer var min första tanke,
det var fan i mig inte acceptabelt
 
Henry drog ut resultatet på skrivaren och räckte över med en gest
till mig - "Vill du ha det här" Jag tog emot det
 
Henry frågade mig -- "Vad vill du göra" Hur fan ska jag veta det,
jag är ingen läkare, tänkte jag
 
Ville inte säga vad jag tänkte. Henry var en snäll man, frimodig till
sitt sätt. Han såg ju lika nedslagen ut som en annan. Varför gråta
över spilld mjölk
 
"Vad tycker du?" sa jag till slut till Henry. Jag tycker vi väntar i 10
veckor och ser hur fort dom växer. Ja, okej då får det bli så
 
"Kan man inte stråla bort skiten" frågade jag. Det kan nog bli mer än
vad levern tål svarade Henry
 
1 timme senare stod jag i systembolagets kö och betalade min
Whiskey-flaska . Det blev första behandlingen efter cancerbeskedet
fanns ingen tid för tårar
Min väg tillbaka började på systembolaget

Kommentarer

Postat av: Ann-Britt/Spanaren

Publicerad 2013-12-13 12:19:29

Dessa chockartade besked går nog aldrig att ta till sig.

Det är inte bara en utan en hel familj som drabbas av ett sådant här fruktansvärt svar som du fick Lasse.

Hoppas att du har kvar dina riktiga vänner, för en del människor kan dra sig bort pga. det vet inte hur de ska bete sig?!?!

Du är då en fena på att skriva och jag lever mig in i varje ord som du skriver.

Alla vi känner igen oss på något sätt via att vara anhörig till någon som har drabbats osv.

Minns än chocken då jag och min mamma fick veta att det var obotligt för henne med hennes cancer.

Beundrar dig Lasse som orkar att skriva om denna sjukdom och om vilken smärta det ristar in i din kropp både psykiskt och fysiskt.

Gillar ditt mod grabben/kram

Postat av: lasse

Publicerad 2013-12-13 12:43:37

Jo, det är sant. riktiga vänner är en bristvara. Många avskärmar sig från allt som har med död att göra trots att det är en normal företeelse. Har väl några kvar. När jag var 23 år
träffade jag en tjej på 16 år. Det är nu 52 år sedan och hon ringer flera ggr i veckan. Tänkte skriva en novell
om ett av våra möten på 60 talet, det får väl bli mitt svar på fångad av lust. Om jag klarar mig ur detta har jag ett bra underlag för ett skrivprojekt, får se hur det går
lasse

Postat av: Lollo/Lynx63

Publicerad 2013-12-15 17:37:48

Ja inte kan man säga att du saknar MOD och STYRKA. Du är otrolig...

Man får en information om att något svårt har drabbat en.

Sen ska man informera sin familj.
Sen kommer vännerna.
Bekantar & arbetskompisar.
När man sen är klar med det, kommer.

Kallsvetten krypande
Ångesten
Bitterheten
Ilskan och en djävla massa annat.

Men inte är det klart där, nej då.

För då kommer nästa smäll, alla vänner som flyr.Eller?

Nä kanske dom inte var så mycket vänner, i alla fall inte då det kommer till en svår sanning.

Dom låter sin egen rädsla och okunnighet styra, medans du trampar på fram. Går dom till strutsens land för att gömma sina huvuden i sanden.

Nu är allt läskigt borta, för jag ser och hör inget.

Jag beundrar dig, du vågar du ger och vi får lära oss en massa av dig.

Tack för det, kram Lollo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

lars erik larsson

bor i Västerås mitt yrke golvläggare skriver - böcker på gång

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela