lassebloggen.blogg.se

Cykostatikan har spelat ut sin roll i mitt fall -- Ett mirakel behövs

Publicerad 2014-03-11 22:14:33 i Allmänt,

Har legat på sjukhus 1 vecka..
För att ta allt från början så fick jag 3 behandlingar först. Den första
behandlingen gav mig en del biverkningar. 2:a och 3:e behandlingen
tog jag bikarbonat och då försvann alla biverkningar. Efter detta blev
det röntgen. Den visade att en tumör hade krympt, men en annan hade
ökat +  att det blivit fler mestaser. Min övertygelse att 1  tumör hade krympt
var bikarbonatets förtjänst. Till saken hör att den unga läkaren vet inget om
bikarbonat. Hon är helt radarstyrd i skolmedicinens tecken. Efter det säger
hon att de ska sätta in en tuffare behandling. I efterhand förstod jag att det
var alldeles fel. De skulle ha fortsatt med den första sorten cykostatikan.
Jag tror att jag var på rätt väg. Det måste finnas en anledning varför en
tumör krympte. De borde ha analyserat det först innan de satt in en ny
behandling. Hade jag vetat konsekvenserna av den nya behandlingen hade
jag sagt nej. Ska berätta hur det gick.
 
Behandlingen jag inledde sätter de in när alla andra möjligheter är uttömda.
Tror den hette Texere, ett riktigt rävgift.
Behandlingen är helt annorlunda än de första behandlingarna. Det sker med en
veckas mellanrum och andra veckan blev det dubbel dos. 2  påsar mot tidigare
1 påse. Efter det ska det gå 21 dagar som första kuren tar.
Efter några dagar började mardrömmen..
 
Det började med täta intervaller av näsblod, det rann som en fontän. Min stomi-
påse fylldes med blod. Till en början struntade jag blankt i detta. Det står i papperna,
om dessa problem uppstår ska man kontakta sjukhuset, men jag tänkte, lite blod
är väl inget, har väl blött förr utan problem.
Sedan blev det ännu värre. Feber 39,8 . Fötterna brända, såg ut som eldklot.
Till slut blev jag tvungen att ringa 112. De sa att de skulle skicka en ambulans.
Väntade 1 timme på ambulansen. När de äntligen kom frågade jag ambulansmännen
om de hade fått soppatorsk. Nej verkligen inte svarade de. Enligt dem så tog
utryckningen 10 minuter, det var SOS larm som inte gjorde sig någon brådska.
 
Till en början kom jag in på akuten och där blev man liggandes i flera timmar och
blev undersökt. Till och med röntgade de hjärnan för att utesluta hjärndöd (skojade)
Till slut kom jag in på Onkologens avdelning där jag fick ett enskilt rum. De menade att
jag måste isoleras. Mitt immunförsvar var nere på katostrofala 0,51 i värde, normalt ska
det ligga på 2-3. Jag kände och förstod att jag  var illa ute. De kämpade ganska länge
innan de fick ner febern till 38.
Mitt blodvärde gick ner till 80, normalt är c:a 130. De satte in och gav mig 2 påsar nytt
blod
Till saken hör också att min andning påverkades och blev mycket dålig. Blev behandlad för
detta med en mask de satte för ansiktet med slemlösande
 
En äldre läkare som gick ronden (en kvinnlig) tyckte jag skulle avbryta behandlingarna,
hon kanske tyckte att det började bli lite farligt. Hon föreslog i stället att jag skulle börja
gå ut på krogen och börja dricka vin. Hon kanske tyckte att det  är bättre att bli alkoholist
än att vara patient på sjukhuset. Pest eller kolera, ja vad väljer man. Snacka om att få
beslutsångest.
 
Ja,  i alla fall ska jag träffa en läkare den 20 mars och då ska vi diskutera hur vi ska fortsätta,
men jag tror inte  jag har så mycket att prata med honom om. Jag tycker att många
av läkarna är inne i lärlingsstadiet. För att överleva får man nog börja att fatta egna beslut.
Jag är väl inte den som ger mig i första taget. I mitt tidigare liv har jag  alltid rest mig på nio.
Hur det blir den här gången får väl framtiden utvisa. Får väl söka upp någon spåkärring
som kan spå i kaffesump, kanske har hon svaret på mina frågor. Sjukhuset har det  nog
inte. Onekligen ser det ut som att det  behövs ett mirakel.
 
Jag resonerade väldigt mycket med en söt underläkare (kvinnlig naturligtvis) eftersom jag sa söt.
För henne sa jag i en av mina bittra stunder att jag som patient var bara en siffra i
statistiken. En död mer eller mindre spelar väl ingen roll. Gräv ner fan bara  så är det klart
sen.
 
Denna unga fina människa ville naturligtvis ha ett ord med i laget. Den unga läkaren kände det
absolut inte så. Jag var tvungen  att förklara för henne att det var inte så jag menade.
"Jag tycker att  alla Ni som gör det här jobbet på golvet så att  säga gör ett fantastiskt jobb"
Och det är sant. Tänk att dag ut och dag in gå till ett jobb och veta att de flesta av deras
patienter kommer att dö snart.
 
När jag låg där på rummet  ställde jag många frågor om min sjukdom.  Jag inser att jag
själv måste ta reda på så mycket som möjligt om min sjukdom för att kunna fatta egna
beslut.
 
Jag frågade läkaren var dom utgår ifrån när de blandar i hop den där smörjan som heter
cykostatika. De svarade att det var från primärtumören. Alltså den tarmcancern jag blev
opererad för. Fick veta att jag har inte alls levercancer som jag trott att jag hade.
 
LEIOMYOSARKAM heter min cancerform. En av de värsta som finns. Av c:a 52.000
cancerfall som har denna sort är det bara 347  per år som får den och den fick ja så klart..
Det finns många olika fall av Sarkom. En sort är att de måste amputera både armar och
ben för att klara livhanken, men det är flest bland de yngre. Den sort jag har sprider
mestaser till andra organ
 
Jag är nu hemma. Och allt börjar bli som vanligt igen. Låter konstigt - Vanligt.
Tar ett kortisonpreparat två ggr per dag som gör mig piggare. Blir så pigg så att de två
sista nätterna har jag bara sovit stundvis. Låg vaken till 6 på morgonen.
Men det viktigaste just nu är att andningen börjar fungera igen. Tycker nästan att det är
viktigare än själva cancern. Om andningen är som den ska kan jag börja fungera
normalt igen och det är det viktiga.
 
I morse tog jag mig av en händelse i ansiktet och kände en lite knöl. Säg nu inte att
cancern börjar krypa upp i ansiktet. Ja, nu  är det väl inte säkert att det är så. Jag får
väl fråga den där lärlingen vad det kan vara. Något skit är det.
 
Jaha. Vad gör jag nu. Jag är nog inne på  detta att skippa cykostatikan. Och börja med
något annat. Om det ska jag berätta senare då jag har bestämt mig.
 
Trots allt har jag mina planer..
 
Våren har  börjat lite smått. Och jag ska möta den som jag alltid brukar göra. Tycker det är
bästa tiden.
 
Den andra planen är att jag ska slå ihjäl cancern. Hur då kanske någon undrar.
Ja, det ska jag också berätta senare. Planerar även för nästa år och året därpå
Hur det blir senare är väl lite hemligt än så länge
 
Ännu en rapport till ända
 
Ha det bra alla Ni därute
 
come back soon again
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sofie

Publicerad 2014-03-15 18:50:32

Hej
Jag gillar verkligen din inställning,det känns intressant att jag går in på en cancersjuk människas blogg och faktiskt blir glad och positiv(såklart blir jag även bedrövad)men inte främst.
Jag tror verkligen på att din styrka vinner.

Varma hälsningar
Sofie

Postat av: lasse

Publicerad 2014-03-15 19:44:50

tack för Din kommentar Sofie, det är trevligt när någon hör av sig. Jag är väl inte den person som låter mig knäckas. Jag försöker i stället att se
möjligheterna och tar min sjukdom som en utmaning. det finns värre saker. Tänk att störta i ett flygplan i havet och inte kunna simma och man sjunker och blir fiskmat
lasse

Postat av: Åsa

Publicerad 2014-03-18 16:49:24

Åh, vilken mardröm :(
Starka du! Med den inställningen kommer det att gå bra för dig!

Hur upptäckte du cancern?
Kram Åsa

Svar: Hej Åsa,Tack för Din text. Jag uppskattar Dina ord
Kram
lars erik larsson

Postat av: lasse

Publicerad 2014-03-18 17:53:20

jag blev opererad för tarmcancer mars 2012, efter 18 månader spred den sig till levern. Den cancerform jag har är ovanlig, den heter sarkom, en av de
värsta, är en sjukdom i bindväven. Nu
försöker jag bygga upp ett starkt immunförsvar, vräker i mig grönsaksdrinkar med starka antidioxanter. Jag jobbar med mig själv precis som jag var anställd i ett större företag
lasse

Postat av: Åsa

Publicerad 2014-03-19 08:21:49

Usch vilken mardröm, men jag tror du kommer fixa det med den inställningen.
Min fråga var, hur märkte du av cancer?
Kram Åsa

Postat av: Sofie

Publicerad 2014-03-24 19:20:43

Hej igen
Jag vill bara säga att jag tänker på dig varenda dag och undrar hur du mår.
Jag vill ju skriva att jag hoppas att du mår bra men det känns konstigt formulerat i sammanhanget.
Så jag hoppas att du känner dig hyfsad och behåller kämpaglöden.
Hälsn Sofie

Postat av: lasse

Publicerad 2014-03-24 19:54:21

Hej Sofie,
Jodå, jag har väl hämtat mig ganska skapligt sista veckan. Jag har gjort en kompromiss med läkaren. Måste göra två behandlingar till för att de ska göra en röntgen. De ska ta bort ett läkemedel för att det ska bli lite mildare. Om det inte hjälper lägger jag ner cykostatikan och försöker med något annat. Som det verkar på läkarna
tror de nog att jag har en kort tid att leva, men jag tror att de har fel
Tack Sofie för att du ägnar mig en tanke. Trots allt lär man sig mycket nytt genom min cancer
Varma Hälsningar
Lasse

Postat av: Maria

Publicerad 2014-03-28 09:28:58

Hej! Hoppas att det går bra för dej, med behandlingarna, och planerna för hur du ska fixa dethär du kämpar emot. Via KS gruppen på facebook har jag följt med det du skriver. Märkligt vad sociala medier bidrar till, att man kan följa en annan främmande människas kamp. Jag har själv min pappa som kämpar emot cancer, i levern och binjuren. Det är så starkt att du forskar och tar reda på så mycket själv. Jag har läst på om olika saker, hur äta, hur inte äta osv. Och såg förra veckan ett tv program om Cal MacDonald som insjuknade i cancer och hans son hjälpte honom i kampen just via att ändra kosten och med hjälp av motion. Nu väntar jag på att få en bok som just sonen Chris skrivit. Önskar dej all lycka till i kampen!!

Postat av: A-Lott

Publicerad 2014-03-30 12:08:22

Du frågar efter mirakel och inte vet jag om du vill ha reda på vad Redox signalmolekyler har för betydelse för dig. Men OM du vill veta, så ta kontakt med mig. Snabbt!
(Kapitel 1:aren på Pettersberg om du minns)

Kolla den här:
http://www.cshl.edu/Article-Page/nobel-laureate-james-watson-publishes-novel-hypothesis-on-curing-late-stage-cancers

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

lars erik larsson

bor i Västerås mitt yrke golvläggare skriver - böcker på gång

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela